-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35678 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

آيا اين ادعاي قاضي عبدالجبار معتزلي در مورد وجوب امر به معروف و نهي از منكر صحيح است كه ميگويد: «در ميان امت كسي با وجوب آن مخالف نيست، جز گروه اماميه»؟
متأسفانه او در اين نسبت راه خطا پيموده و علت آن اين است كه به كتب اماميه مراجعه نكرده و با دانشمندان آنان در اين مورد سخن نگفته است، در حالي كه كتابهاي فقهي و كلامياماميه بر وجوب آن گواهي ميدهند.
امام باقر(ع) دربارة اين دو عامل اصلاح جامعه چنين ميفرمايد: «إِنّ الأَمر بالمعروف والنَهي عن المُنكر، سَبيل الأنبياء و مِنهاج الصُلحا، فَريضة عَظيمة تُقام بها الفرائض، وتُؤمّن المذاهب، وتَحلّ المكاسب و تَردُّ المَظالم و تُعمّر الأرض، و يَنتصفُ من الأَعداء و يَستقيم الأمر». (شيخ حر عاملي، وسائل الشيعة 11 /باب دوازدهم از باب جهاد/حديث 1)
[امر به معروف و نهي از منكر، راه پيامبران، طريقة صالحان است، فريضة بزرگي هستند كه به وسيلة اين دو، واجبات تحقق ميپذيرد و راهها امن و كسبها حلال و اموال به صاحبانشان پس داده ميشود و زمين آباد و دشمنان قصاص ميشوند و امور مسلمانان اصلاح ميپذيرد.]
انسان از مسامحة قاضي و امثال او در شگفت است كه چگونه چنين انديشة باطلي را به اماميه كه پيوسته يك سوم مسلمين را تشكيل ميدهند نسبت ميدهد، در حالي ك معاصر او شيخ مفيد استاد كلام شيعه، در كتابهاي كلاميخود بر وجوب آن تصريح ميكند و ميفرمايد:
«امر به معروف و نهي از منكر به وسيلة زبان ـ در صورت نياز ـ بر همه واجب كفايي است، تا حجت بر جاهل تمام شود». (اوائل المقالات/98)
خواجه در تجريد ميگويد: «والأمر بالمعروف واجب وكذا النهي عن المنكر، و بالمندوب مندوب».
[امر به معروف و نهي از منكر واجب است و امر به مستحب، بسان خود او مستحب است] (نصير الدين /متن تجريد در كشف المراد/ 271)
شايد چيزي كه ماية اشتباه قاضي شده است، مسألة وجوب جهاد ابتدايي با كافران است كه در سخنان امام هشتم، چنين وارد شده است: «جهاد همراه با امام عادل واجب است، آن كس كه در اين جهاد در راه جان و مال خود كشته شود، شهيد است» (حر عاملي، وسائل الشيعة 11/باب 12/ حديث 10)
آيا مقصود از امام عادل، امام معصوم است يا مطلق پيشواي عادل؟ گروهي از محققان آن را به پيشواي عادل زمان هر چند امام معصوم نباشد تفسير ميكنند و فرمان او را در وجوب جهاد كافي ميدانند. (جواهر الكلام 21/13)
قاضي عبد الجبار، اماميه را به قول به عدم وجوب امر به معروف متهم كرده، ولي از عقيدة اشاعره در مورد پيروي از دستور سلطان ستمگر سخني به ميان نياورده است، در حالي كه آنان اطاعت او را واجب و خروج بر او را حرام و اطاعت او را ماداميكه امر به حرام نكند، اطاعت خدا ميانگارند. آيا يك چنين تسليم در برابر ظالم و ستمگر با وجوب امر به معروف سازگار است، در حالي كه احاديث مروي از پيامبر بر خلاف آن دلالت دارند.
پيامبر گرامي(ص) فرمود: «بزرگترين جهاد، گفتار عادلانه است نزد حاكم ستمگر». (ترمذي، سنن /4)
و نيز فرمود: «هرگاه مردم ستمگر راببينند و او را از كار خودباز ندارند، ممكن است عذاب همگان را فرا گيرد» (ترمذي، سنن/4)

: استاد محقق جعفر سبحاني
فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامي ج 4

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.